• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

CTO Koen van Geffen (Enreach) over de integratie van AI

‘Conversational AI is volgende golf in revolutie telecomsector’

16-04-2025
Koen van Geffen - Enreach-400
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

De telecomsector heeft afgelopen decennia de transformaties doorgemaakt naar VoIP, vast-mobiele integratie, en UCaaS. Met de komst van Conversational AI zitten we inmiddels midden in de volgende golf, meent CTO Koen van Geffen van Enreach. In gesprek met ITchannelPRO deelt hij de visie van Enreach op AI, de strategische keuzes achter de nieuwe AI-bot Shomi die op 16 april wordt gelanceerd, en de cruciale rol van AI voor partners.

Koen van Geffen - Enreach-400De overname van Botsquad door Enreach in 2020 is voor Koen een belangrijk ijkpunt. De expertise en technologie van deze Amsterdamse specialist in Conversational AI is volgens hem een essentieel onderdeel van de AI-strategie van Enreach. Die strategie is dus al jaren in ontwikkeling, en daarmee meent Enreach een voorsprong te hebben op de concurrentie. Koen ziet namelijk dat andere AI-oplossingen vaak nog losse eilandjes zijn. “Je hebt allerlei apps waarmee je transcripties of samenvattingen kunt maken, maar die zijn niet geïntegreerd in een bredere communicatiestrategie. Bij Enreach geloven we juist in een ecosysteem waarin AI volledig verweven is in de dagelijkse workflow van gebruikers, zonder dat zij daarvoor aparte tools hoeven te openen.”

Shomi is onderscheidende factor

Om deze belofte in te lossen, heeft Enreach een AI-bot Shomi gebouwd die wordt geïntegreerd in het UCaaS-platform Enreach Contact. Het resultaat is een slimme persoonlijke assistent gebaseerd op AI die niet alleen gesprekken analyseert, maar ook context begrijpt en actiepunten genereert. Met Shomi onderscheidt Enreach zich volgens Koen door AI niet te gebruiken als een extra functionaliteit, maar als een fundamenteel onderdeel van de UCaaS-ervaring. “Shomi is niet alleen een transcriptietool, maar een volwaardige gesprekspartner. Gebruikers kunnen de AI-assistent de telefoon laten beantwoorden, vragen stellen over eerdere gesprekken, verbindingen leggen over meerdere gesprekken, en vervolgacties laten uitvoeren, zoals het e-mailen van samenvattingen of het inplannen van vervolgafspraken.”

De inzet van AI in het contact met klanten heeft volgens Koen directe voordelen voor alle verticals, maar hij benoemt specifiek de toepassing voor zorgorganisaties. Enreach implementeert samen met een van zijn grootste partners in deze sector AI-toepassingen. Koen noemt twee toepassingen: “Praktijken zien elke maandagochtend om 08.00 uur een piek in inkomende oproepen. Met AI kunnen ze die oproepen veel beter analyseren en prioriteren. Maar denk ook aan het verwerken van gesprekken in de zorgsystemen. We hebben in deze specifieke sector de afgelopen jaren dus al veel ervaring opgedaan met AI.”

AI toegankelijk voor mkb

Enreach kenmerkt zich door het democratiseren van nieuwe technologie voor de gewone gebruiker, zo stelt Koen. En het bedrijf maakt AI nu dus ook toegankelijk voor het mkb. Koen: “Wij geloven dat AI geen exclusieve technologie voor grote bedrijven hoeft te zijn. Door AI op een begrijpelijke en gebruiksvriendelijke manier te integreren in onze oplossingen, helpen we mkb-bedrijven om hun productiviteit te verhogen en slimmer samen te werken. We hebben deze oplossing binnen Enreach verpakt in een herkenbare AI-identiteit, en dat is Shomi geworden.”

Eigen LM voor voice-activatie

Koen ziet AI niet als een hype, maar als een blijvende transformatie en dus blijft Enreach investeren in efficiëntere en geavanceerdere AI-oplossingen. “Een van onze ambities is een eigen (Small) Language Model specifiek voor voice-activatie. Daarbij zou je in een lopend gesprek simpelweg kunnen zeggen: ‘Hey Shomi, bel collega X erbij’, zonder dat de volledige conversatie eerst naar een externe AI-engine hoeft te worden gestuurd.”

Het ontwikkelen van een eigen LM heeft volgens Koen niet alleen technische voordelen, maar zou ook kunnen zorgen voor sterke kostenreductie. Het verwerken van gesprekken via externe AI-modellen kost namelijk geld. “Voor basale taken, zoals een spraakcommando om iemand toe te voegen aan een gesprek, willen we dat op termijn graag zelf kunnen afhandelen. Zo verlagen we de afhankelijkheid van grote cloudproviders en maken we AI-toepassingen toegankelijker.”

AI als gamechanger voor IT-kanaal

Volgens Koen heeft AI het potentieel om het IT-kanaal fundamenteel te veranderen. “AI stelt onze partners in staat hun gemiddelde omzet per gebruiker te verhogen door slimmere, geïntegreerde diensten aan te bieden. Maar het vraagt wel om een andere mindset: van traditionele communicatieoplossingen naar een meer geautomatiseerde, AI-gedreven werkomgeving.”

Koen erkent dat deze overgang naar AI voor IT-resellers en MSP’s zowel kansen als uitdagingen biedt. “AI-oplossingen zoals Shomi zijn niet meer ‘nice-to-have’, maar een differentiator in de markt. Wie AI niet omarmt, loopt het risico te worden ingehaald door concurrenten die dat wel doen. Daarom is het belangrijk dat partners niet afwachten, maar actief meedenken over hoe AI hun klanten kan helpen.” Met de lancering van Shomi en de verdere integratie van AI in het Enreach-platform is het duidelijk dat het bedrijf vol inzet op deze vierde golf van innovatie en groei.

Meer weten over de release van Shomi, of het volledige Enreach Contact-platform? Neem dan contact op met Marieke van der Lelij via marieke.vanderlelij@enreach.com.

(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine #01-2025)

Tags: AIITchannelPRO Magazine

GerelateerdeBerichten

Als je browser gebruiken gelijk staat aan een datalek

2025/07/29
Indy Veldt Telador

Indy Veldt over geslaagd partnerevent en toekomst van Telador

2025/07/22
Volgend bericht
Jochen Bonne Vice President Advanced Solutions BeNeLux TD SYNNEX

De private cloud maakt vaart in het bedrijfsleven

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon